Tuesday, January 15, 2013

evde kefir yapımı

Kefire karşı önyargım vardı benim. Sağlıklı beslenme olayına girdikten sonra bu önyargım yıkıldı, ne zamandır neden içmiyormuşum dedim. nedir kefir? faydaları nelerdir? ve asıl önemlisi evde kendimiz yapabilir miyiz?


kefir; ayran benzeri bir içecek. daha ekşimsi bir tadı var. içinde bir çok vücuda yarar prebiyotik ve de B12, B1, D, E,.. gibi vitaminleri içermektedir. neden kefir içmeliyiz sorusunun cevabını Taylan Kümeli makalesinde maddeler halinde yazmış. Ben de size aynen aktarıyorum:
  • Bağırsaklardaki maddelerin küreselleşmesini önler
  • Beyine enerji verir ve zihinsel gelişimi sağlar
  • Kansere karşı koruyucu ve kanseri geciktirici etkisi vardır
  • Yüksek tansiyonu giderir
  • Kolesterolü düşürür
  • Damar sertliğini giderir
  • Kemik erimesini önler
  • Bronşit ve astım nöbetlerini azaltır
  • Kansızlığı ve kan bozukluğunu giderir
  • Mikrobik enfeksiyonlara karşı direnci arttırır
  • Egzama ve alerjilerde faydalıdır
  • İdrar yolu iltihaplarını tedavi eder
  • İdrarı sulandırır
  • Karaciğer bozukluğunu tedavi eder
  • Mide ve bağırsak salgılarını arttırıp hazmı kolaylaştırır
  • Bağırsak hareketlerini hızlandırır
  • Mide ve bağırsak rahatsızlıklarına iyi gelir
Makalenin tamamına şuradan ulaşabilirsiniz.

Önbilgiden sonra ben kefirle nasıl tanıştım kısmına geçeyim. Sağlıklı beslenme listelerini uygularken kefiri çok sık tüketiyorum. Faydalarını bir daha saymama gerek yok sanırım. ister meyve ile isterse sade olarak türlü şekillerde tüketme seçeneği var. her gün tüketince haliyle maliyetli olmaya başladı. Arkadaşlar da kendilerinin yaptığından falan bahsediyordu da ben cesaret edemiyordum bir türlü. sonra bir gün tesadüfen, komşum kefir mayası verdi bana(kefir kültürünü tarım il müdürlüklerinden de alabiliyorsunuz sanırım. öyle kalmış aklımda). yaklaşık bir aydır kendi kefirimi kendim mayalıyorum. tarifi ise şöyle:
mayalanırken kefir metalle temas etmesin diye kapağa poşet geçirebilirsiniz.
malzemeler:
-plastik/cam kap (mayalamak için)
-plastik süzgeç
-tahta/plastik kaşık
-1 yemek kaşığı kefir mayası
-500 ml süt(tam/yarım yağlı ya da light olabilir)
-24 saat :)

yapılışı:
Oda sıcaklığındaki maya ve sütü plastik kaba döküp kabın ağzını kapatıp dolaplardan birinin içine koyuyoruz. mayalanması için karanlık yere ihtiyaç var. dolap olmasa da bir beze sararak da bekletebilirsiniz. yeter ki ışık almasın. 12 sa geçtikten sonra kabımızı kendi etrafında döndürerek hafiften çalkalıyoruz(bunu yapmak şart değilmiş ancak yaparsak kefirin kalitesi artarmış, tarifi veren arkadaş öyle demişti). bir 12 saat daha bekletiyoruz.
sürenin sonunda mayalanmış olan kefirimizi plastik süzgeçten süzerek başka bir kaba aktarıyoruz. süzgecin PLASTİK ya da CAM olması önemli çünkü maya metal ile temas edince ölüyor. süzgeçten kefiri tahta kaşık yardımıyla geçiriyoruz. mayayı eğer hemen kullanacaksak mayalarken kullandığımız kabın içine alıp üstüne süt koyarak tekrar mayalama sürecine geçebiliriz. yok hemen kullanmayacağım derseniz, mayayı suda yıkıyorsunuz. plastik ya da cam kabın içine koyup üstüne su ekleyerek buzdolabında istediğiniz kadar bekletebilirsiniz. zaman geçtikçe suyu azalacaktır, tekrar su ekleyin. aslında maya kurusa bile üstüne su ekleyince canlanıyormuş yine. bir de...eğer uzun vadede kullanmayacaksanız buzdolabı poşetine koyup buzlukta da saklayabilirsiniz. kullanacağınız zaman buzluktan çıkarıp çözdürüp kullanabilirsiniz.

kefir mayası, siz mayaladıkça artacaktır. artanları eşe dosta dağıtmak suretiyle paylaşırsanız onlar da çok mutlu olacaktır:)

deneyimlerim:
ben ilk yapışımda 12 sa beklettim. tatlımsı ve de kıvam olarak yoğun olmayan bir kefir elde ettim. ekşi tat ve de koyu bir kıvam elde etmek istediğimden artık 24 sa bekletiyorum. bir arkadaş 48 sa bekletiyormuş. size kalmış mayalama süresi. zevkinize göre.

Pınar marka sütle yapılınca olmadığını söylemişti başka bir arkadaşım. ben Sek sütle yapıyordum. Bu ara Migros'un light sütüne dadandım.

maliyet:
maliyeti sadece kullandığınız sütün parası. ama vücuda faydası paha biçilemez:)

afiyet olsun şimdiden.
********************************************** 
Bu blogda ADSIZ yorumlar yayınlanmaz

8 comments:

  1. Vay be süpermiş valla, ben hiç kefir içmedim, sanki sevmiycekmişim gibi geldi hep. Bir ara marketten alıp deniyim. Hoşuma giderse senden maya alıp mayalarım :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. denemelisin bence. ben de ilk başta öyle düşünüyordum. çok lezzetli. ekşi ayran seviyorsan bunu da seversin. tadı gerçi sana bağlı. çok yoğun gelirse suyla karıştırabilirsin.

      Delete
  2. Merhabalar iadei ziyarete geldim
    bloğunuz yeni herhalde hayırlı olsun
    kefir yapımı ile benden tam not aldınız ve
    tabii ki izleyiciniz oldum
    bakalım arkasından ne ilginç tarifler gelecek diye merak ediyorum doğrusu
    elinize sağlık
    bende beklerim sık sık
    kalın sağlıcakla...

    ReplyDelete
    Replies
    1. tarifimi beğendiğinize çok sevindim:) evet daha yeni açtım blogumu. benden daha deneyimli sizin gibi yemek bloggerlarını dolaşıp, sizler nasıl anlatmışsınız diye tarif anlatmayı öğreniyorum:) izleyicim olduğunuz için teşekkür ederim:)

      Delete
  3. maliyet sadece sadece sayfanı okumak,kefir yapmayı öğrenmek paha biçilemez :)
    ellerine sağlık çok faydalıııııı süperr bir post :)
    hayırlı cumalar...

    ReplyDelete